April 23, 2011

Jum baca tok!! (Jom baca ni..)

Salam semua..Apa khabar? Hari tok kita ada perkataan baru gik..Jum,kita nanggar lok..




Ponek - Kempunan            cth ayat : Kamek ponek nak makan Buah Dabai (Saya kempunan nak makan buah dabai)


Kaut - Cedok                    cth ayat : Tolong kaut lauk ya lok (Tolok cedok lauk tu jap..)


Ceridak / Kemaik - Kotor/Pengotor   cth ayat : Org ya ceridak (Org tu pengotor)


Angol - Pening/rimas         cth ayat : Aku angol nanggar rumah mengarei (Aku pening/rimas tengok rumah bersepah


Berayan - Berciciran        cth ayat : Buku abg berayan kat siney? (Buku abg berciciran kat mana?)


Gugok - Jatuh                  cth ayat : Tadik Ana tergugok kat sia (Tadi Ana terjatuh kat situ )


Tekonok/Konok - Konon  cth ayat : Tekonok tek nya udah pandey embak motor (Konon2 dia dah pandai nak pandu/bawa kereta)


Rangkak - Gelojoh         cth ayat : Adik makan rangkak gilak (Adik makan gelojoh sangat)


Nerais - Menjerit           cth ayat : Iboh nerais bah!! (Jangan menjerit!!)


Kamboh/sekoh - Kelam Kabut              cth ayat : Nang kamboh aku haritok!! (Memang kelam kabut aku hari ni!!)



Tauk Sik Kitak?? (Tahukah anda??)




Kebiasaannya org2 di Sarawak menggelarkan Kereta sebagai Motor..Manakala Motorsikal pula akan disebut sebagai Motorsikal juga. 


Contoh ayat 1 : Kamek parking motor kat sinun..Saya Parking kereta kat sana..
Contoh ayat 2 : Kamek nait motosikal ngan abg tek..Saya naik motorsikal dengan abg tadi.




**Nantikan topik seterusnya..Pasti lebih menarik!!!



1 comment:

  1. Berayan dah duit limak posen aku tadik.

    ReplyDelete